Internetowe „ciasteczka” – wszystko co musisz wiedzieć o plikach cookies
Popularne pliki cookies (zwane ciasteczkami) są to pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze użytkownika podczas odwiedzin witryny internetowej. Służą one do zbierania informacji o użytkowniku, czyli osobie która wchodzi na stronę internetową (zwanym odbiorcą końcowym). Obecnie każda strona Internetowa posiada system plików cookie, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami.
Cookies jest to zbiór podstawowych danych, które strona internetowa zapisuje na naszych komputerach. Te niegroźne pliki, zwane ciasteczkami mają bardzo ważną funkcję, pozwalają w pełni korzystać z funkcjonalności strony internetowej.
Przykładowe zastosowanie plików „cookies”:
- strony internetowe „zapamiętują” nasze preferencje i ustawienia tj. język na stronie, układ, rozmieszczenie treści, czy korzystanie z Big Data,
- możliwe jest tworzenie grup zainteresowania, dzięki czemu sklep poleca nam produkty powiązane z tymi, które zazwyczaj wybieramy i które mogą nas potencjalnie zainteresować;
- przechowywanie towarów w koszykach sklepów internetowych podczas korzystania ze strony;
- korzystanie z kont w serwisach np. Facebook, Twitter etc;
- pozwalają być zalogowanym do serwisu na każdej z dostępnych w danej witrynie podstron.
Podstawa prawna funkcjonowania plików cookies
Główne uregulowania odnoszące się do plików cookies oraz obowiązków związanych ze świadczeniem usług drogą elektroniczną znajdują się w art. 161, 166, 169, 172, 173 i 174 ustawy Prawo telekomunikacyjne (zwana dalej „ustawą”).
Do plików cookies odnosi się w szczególności art. 173 ustawy, który stanowi, że przechowywanie informacji lub uzyskiwanie dostępu do informacji już przechowywanej w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego jest dozwolone, pod warunkiem że:
- abonent lub użytkownik końcowy zostanie uprzednio bezpośrednio poinformowany w sposób jednoznaczny, łatwy i zrozumiały, o:
- celu przechowywania i uzyskiwania dostępu do tej informacji,
- możliwości określenia przez niego warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do tej informacji za pomocą ustawień oprogramowania zainstalowanego w wykorzystywanym przez niego telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym lub konfiguracji usługi;
- abonent lub użytkownik końcowy, po otrzymaniu informacji, o których mowa w pkt 1, wyrazi na to zgodę;
- przechowywana informacja lub uzyskiwanie do niej dostępu nie powoduje zmian konfiguracyjnych w telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym abonenta lub użytkownika końcowego i oprogramowaniu zainstalowanym w tym urządzeniu.
Istotne jest również uregulowanie art. 174 ustawy Prawo telekomunikacyjne, które stanowi, że jeżeli przepisy ustawy wymagają wyrażenia zgody przez abonenta lub użytkownika końcowego, zgoda ta: