Znak towarowy – definicja, rejestracja, ochrona
Znaki towarowe są wszędzie. Widzimy je na domach, w instytucjach, reklamach czy na ulicach miast. To istotny element majątku i wizerunku każdego przedsiębiorstwa. Jest niezbędny m.in. do tego, by móc przeprowadzić skuteczną promocję oferowanych produktów i usług. Chociażby z tego powodu niezbędne jest właściwe dbanie o znak towarowy – jego rejestracja i ochrona. W poniższym artykule tłumaczymy, na czym polega ten proces.
Znak towarowy – co to?
Według definicji podanej w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. – Prawo własności przemysłowej znakiem towarowym jest “znak nadający się do odróżniania towarów lub usług określonego przedsiębiorstwa od towarów i usług tego samego rodzaju innych przedsiębiorstw. Na znak towarowy może być udzielone prawo ochronne. Udzielone prawa ochronne podlegają wpisowi do rejestru znaków towarowych.”.
Znakiem towarowym może być więc m.in. wyraz, ornament, kolor lub deseń, rysunek, forma przestrzenna np. towaru lub opakowania, hologram a także melodia lub sygnał dźwiękowy bądź zestawienie tych elementów. Lista jest jednak otwarta.
Rejestracja znaku towarowego
Aby można było udzielić ochrony na znak towarowy, musi on spełniać jednocześnie dwa kryteria.
- musi nadawać się do odróżnienia towarów i/lub usług jednego przedsiębiorstwa od drugiego
- musi nadawać się do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych.
Samo zgłoszenie do ochrony znaku towarowego musi zawierać wyraźne wskazanie towaru i/lub usługi, które zgłaszający ma zamiar chronić.
Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej radzi, aby przed dokonaniem zgłoszenia sprawdzić, czy nie istnieją identyczne lub podobne znaki towarowe do tego, który chcemy zgłosić. W tym celu należy przeszukać bazę znaków krajowych, bazę znaków Unii Europejskiej oraz bazę znaków międzynarodowych wyznaczonych na Polskę lub Unię Europejską. To bardzo ważne, odpowiednie rozeznanie umożliwi uniknięcie ewentualnych nieprzyjemnych konsekwencji prawnych w przyszłości.
Prawo ochronne na znak towarowy
Pierwszym krokiem do zgłoszenia znaku towarowego jest złożenie odpowiedniego podania. Te musi zawierać co najmniej oznaczenie zgłaszającego, znak, który ten chce zgłosić oraz towary i/lub usługi, które mają być nim oznaczane. Na tym etapie należy uiścić opłatę za zgłoszenie.
Takie zgłoszenie badane jest pod względem formalnoprawnym, a następnie ujawnione w zewnętrznej bazie znaków towarowych, którą prowadzi Urząd. Kolejnym istotnym etapem jest weryfikacja, czy nie istnieją tzw. bezwzględne przesłanki odmowy udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy. Jeśli te wystąpią, Urząd ma prawo odmówić udzielenia prawa ochronnego.
Jeśli nie ma jednak żadnych przeciwwskazań do objęcia ochroną znaku towarowego, informacja o zgłoszeniu pojawia się w Biuletynie Urzędu Patentowego RP. W terminie 3 miesięcy od publikacji, osoby trzecie mają prawo wnieść sprzeciw wobec zgłoszenia znaku towarowego. Powodem jest oczywiście wcześniejsze zgłoszeniu identycznego lub bardzo podobnego znaku. Wnoszący sprzeciw również powinien uiścić odpowiednią opłatę.
Ostatnim etapem procesu jest udzielenie (bądź odmowa) prawa ochronnego na znak towarowy. Warto jednak pamiętać, że jest ono udzielane na 10 lat, należy więc przedłużyć okres ochrony przed upływem tego okresu.
Źródło: Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej
Kancelaria KPTS świadczy usługi z zakresu rejestracji znaku towarowego w celu jego ochrony. Aby otrzymać pełną ofertę, skontaktuj się z prawnikiem przez adres mailowy: kontakt@kancelaria-kpts.pl.